RZUT FIGURY – RZUT BRYŁY | PLENER WYDZIAŁU RZEŹBY
Prowadzący plener:
prof. dr Janusz Bałdyga
prof. dr hab. Wiesław koronowski
Pomoc techniczna:
dr Marcin Radziejewski ad.
dr Dawid Szafrański ad.
Zapisy i informacje dodatkowe:
dr hab. Igor Mikoda prof. UAP | igor.mikoda@uap.edu.pl
Data: 9-13.05.2022
Miejsce: Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego
Adres: Dworcowa 5, 62-052 Szreniawa
Godziny wejścia na teren muzeum: 9:00 – 17:00
Dojazd: PKP Poznań Główny – Szreniawa – 7:59 – 8:15
Plener jest obligatoryjny dla studentów III r. studiów jednolitych magisterskich i II r. studiów drugiego st.
RZUT FIGURY – RZUT BRYŁY [1] | Bryła (figura) jako źródło projekcji [2]
Funkcje bryły w dużym stopniu warunkuje charakter otoczenia. Kontekst przestrzenny wpływa na sposób jej postrzegania i znaczenia które niesie. Zmiana kontekstu może skutkować ich zasadniczą zmianą. Bryła oddziałując na przestrzeń wytycza specyficzny obszar swojej dominacji, zawłaszcza fragment przestrzeni.
Proces zawłaszczania przestrzeni rodzi kilka zasadniczych pytań:
- Czy cień figury należy do niej, jest jej częścią, czy jest bytem samodzielnym choć warunkowanym jej miejscem, kształtem i wielkością ?
- Czy snop światła oświetlając fragment przestrzeni staje się częścią lampy powiększając i modyfikując jej formę.
- Kolejne pytanie dotyczy fontanny gdzie woda wchodzi w zasadnicze relacje z rzeźbą, również w jej klasycznym wymiarze. Czy fontanna pozbawiona działania wody to jedynie fragment pełnej bryły ?
Czy wyraźny ślad bryły przesuwanej na miękkiej, nietrwałej powierzchni staje się jej częścią ?
- Kolejnym przykładem jest zegar słoneczny stanowiący kapitalny przykład związków bryły ze światłem i czasem.
W każdym z tych przypadków bryła (figura) powiększa się o efemeryczny, niematerialny fragment, często dominujący nad jej materialnością. Zastanówmy się nad bryłą, której charakter, skalę, proporcje i materialność zmienia kontekst i specyficzne warunki przestrzenne.
- Czy możemy postawić tezę że bryła (figura) i elementy jej bezpośredniego kontekstu mogą stanowić byt zintegrowany i niepodzielny.
[1] Zwracam uwagę na podwójne znaczenie słowa rzut w języku polskim. 1. (za słownikiem PWN) wprawienie w ruch przedmiotu energicznym ruchem ręki. 2. Odwzorowanie przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyznę.
[2] Słowo projekcja wywodzi się od łacińskiego „proiacere”, które oznacza – wyrzucać przed siebie. Może oznaczać „rzut” bądź jego wynik „rzutowanie”.
You must be logged in to post a comment.